Schoolklimaat
Op ons IKC leren kinderen belangrijke vaardigheden om goed met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Denk aan samenwerken, conflicten oplossen en zelfstandig handelen. Door deze vaardigheden ontstaat een prettige en veilige sfeer, wat de leerprestaties bevordert. Kinderen groeien zo uit tot positieve deelnemers aan de maatschappij.
Een veilig pedagogisch klimaat en aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling zijn speerpunten van ons IKC. We willen een omgeving bieden waarin kinderen, ouders en collega’s zich veilig, gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag. Dat betekent: respect tonen voor leerkrachten en medeleerlingen. Van leerkrachten verwachten we dat zij verschillen accepteren en alert zijn op de sfeer in de klas. Van ouders vragen we een positief-kritische houding en vertrouwen in onze werkwijze en visie.
Tevens zorgen wij voor de veiligheid van onze leerlingen wat betreft allergieën en medicatie. Bij start van de schoolloopbaan van een kind vragen wij actief of er allergieën bekend zijn of dat een kind medicatie nodig heeft, Indien dit het geval is zullen wij dit noteren en het team hier verder van op de hoogte te stellen. Begin van iedere schooljaar bespreken we bij het startgesprek of de gegevens nog kloppen of dat er iets gewijzigd is in de situatie. Tijdens feesten en traktaties zijn we dan ook alert op wat een kind wel of niet mag. Om dit alles te blijven waarborgen hanteren wij hierover een kwaliteitskaart.